Helaas moesten we een week voordat we klaar waren met het maken van de midwinterhoorns stoppen omdat een coronavirus het verhinderde. De school was niet meer toegankelijk. Na enkele weken zijn we zelf aan de slag gegaan en hebben we de laatste hoorns zelf maar afgelakt. Dit is ook te zien in de fotogalerij.
De blaaslessen gingen nu digitaal!
- 1. We gaan weer een hoorn maken!
- 2. Eerst een uitleg hoe we de hoorn gaan maken.
- 3. We gaan een happe maken om te beginnen.
- 4. De happe in vorm maken. Een beetje taps.
- 5. Het merg er uit halen en schuin afzagen. Daarna heel glad schuren, anders gaan je lippen heel zeer doen. bij het blazen.
- 6. Een happe maken kun je zittend doen. Straks gaan we ook leren blazen.
- 7. Deze stammetjes mogen midwinterhoorns worden.
- 8. Eerst moet de jas uit. Dus de schors moet er af. Dat doen we met een trekmes.
- 9. Aan het eind van de les staan we tot de enkels in de krullen…
- 10. Het is een hele werkplaats.
- 11. Even de hoorns bij elkaar leggen want…
- 12. Tv Gelderland komt opnames maken.
- 13. Daar begint al vorm aan te komen.
- 14. Schuren kun je nu ook al.
- 15. Soms valt het nog niet mee…
- 16. Is dit de dameskant van het lokaal?
- 17. Als je de guts goed gebruikt krijg je zulke krullen!
- 18. Ook de mentor moet het even proberen.
- 19. Ondertussen blaasles. Dat is een mooie afwisseling.
- 20. Blaasles op een hoorn van de vereniging. Later op je eigen hoorn.
- 21. Dit is een alpenhoorn. Dat blaast heel anders.
- 22. Probeer die hoge toon er eens uit te krijgen!
- 23. Er wordt nog steeds flink doorgewerkt.
- 24. Ook hier wordt flink gewerkt.
- 25. Het schiet al mooi op!
- 26. Ondertussen wordt in de WEMA alweer een hoorn doormidden gezaagd.
- 27. Er is een Open Dag op school. Natuurlijk zijn we daar bij aanwezig.
- 28. We leggen heel wat uit aan de bezoekers. Groot en klein.
- 29. Het is leuk om iedereen te vertellen over de midwinterhoorn.
- 30. Het happegat wordt geboord.
- 31. Gaat die goed? Je zegt het maar. Het is jouw hoorn!
- 32. De spaandars vliegen er uit!
- 33. Als beide helften zijn uitgehold met de guts moeten ze aan elkaar gelijmd worden. Dus alles klaarleggen.
- 34. Een laagje lijm op de randjes. Daarna de helften zuiver op elkaar leggen.
- 35. De klemmen moeten goed strak. De lijm wordt er tussenuit geperst.
- 36. De overtollige lijm binnen in de hoorn met een natte doek wegvegen.
- 37. Na goed glad schuren kan de hoorn gelakt worden.
- 38. Helaas konden de leerlingen op school de hoorns niet afmaken. Bij een enkele hoorn moesten de bandjes er nog omgelegd worden.
- 39. Alle hoorns werden nog een keer gelakt. Voor de WEMA was plek genoeg.
- 40. Met wat uitleg erbij hangen de hoorns te drogen.
- 41. De leerlingen kregen thuis blaasles digitaal .
- 42. Blaasles geven in korte broek… Ging prima!
- 43. De voorzitter van de Midwinterhoorngroep Eibergen met een klein toespraakje voor de bouwers.
- 44. Een vertegenwoordiger van de Gelderse Midwinterhoornblazers reikte een certificaat uit aan de bouwers
- 45. Hier liggen alle gemaakte hoorns. Op één na. Maar dat heeft een reden.
- 46. De certificaten liggen klaar om uitgereikt te worden.
- 47. Feest! Gebak! Met een Achterhoekse vlag. Dat leek ons wel leuk.
- 48. Dit ging er ook goed in…
- 49. De hele klas was aanwezig.
- 49. Een dankwoordje van de mentor voor de begeleiders van het midwinterhoornbouwen.
- 50. Natuurlijk op de foto met elkaar. Nu eens anders dan anders…
- 51. Tja, dan krijg je zo’n foto….
- 52. Zo kan het ook!
- 53. Hier lag de hoorn die afwezig was. Beterschap!
- 54. Na de vakantie zitten de leelingen op een andere locatie, maar de blaaslessen gaan digitaal door!
- 55. Wij mogen niet op school de oorkondes uitreiken voor het blazen.
- 56. Dan maar bij een buurman van de school. In de werkplaats van een Needse blazer. Mooi toch! Bedankt en tot ziens/blazens! Je kent de weg.