Dit voorjaar gaan we een midwinterhoorn maken op de locatie Julianastraat van het Assink Lyceum in Neede.
Leerlingen van klas 2 konden zich opgeven om een midwinterhoorn te maken nadat we eerst al een happe gemaakt hadden met de hele klas.

  • 1. Vind je het maken van een happe al leuk? Dan gaan we door met het maken van een midwinterhoorn!
  • 2. Maar voor het zo ver is eerst iets over de midwinterhoorn vertellen en uitleggen.
  • 3. Met die happe kun je het geluid maken. Luister maar.
  • 4. Voor de happe gebruiken we vlierhout. Dit heeft een zachte kern.
  • 5. We maken de happe taps van vorm.
  • 6. Pas op! Niet in de tafel en niet in het merg. (en de vingers achter het mes!)
  • 7. Het geluid maak je met je lippen.
  • 8. De toekomstige midwinterhoorns klaar voor vervoer naar de school.
  • 9. De bast gaat van de stam met een trekmes.
  • 10. Pas op de tafel!!
  • 11. Dat stukje wilde er niet goed af!
  • 12. Dit stammetje heeft al een mooie natuurlijke vorm. Nu nog de bast er af en nog veel meer. Lang leve het trekmes!
  • 13. Iedereen is druk bezig.
  • 14. Het schiet al aardig op.
  • 15. Ook dit begint er al aardig op te lijken.
  • 16. Af en toe een kleine aanwijzing.
  • 17. Er komt steeds meer vorm aan!
  • 18. Lekker aan het werk. Of niet dan.
  • 19. Dit is ook resultaat van hard werken!
  • 20. Aan het eind van de lesdag is dit het resultaat.
  • 21. Bijna glad genoeg.
  • 22. Als de hoorn glad genoeg is kan de hoorn doormidden gezaagd worden met de lintzaag. Dat is wel zo gemakkelijk...
  • 23. Na het zagen kan de dikte van de hoorn afgetekend worden
  • 24. Nu kan het gutsen beginnen.
  • 25. Ook kan nu het happegat er in geboord worden.
  • 26. Iedereen is druk aan het gutsen.
  • 27. De vloer ligt vol met krullen van het gutsen. Dat was aanpoten...
  • 28. Aan het eind van de les maken we nog enkele afspraken. Neem de volgende keren je happe mee, want we gaan ook al het blazen oefenen.
  • 29. De eerste blaaslessen gaan tussen de bedrijven door.
  • 30. Met je lippen maak je dat geluid.
  • 31. Leuk! Er kwam ook een vader helpen.
  • 32. Aan deze tafel wordt ook druk gewerkt.
  • 33. Het begint er al op te lijken.
  • 34. Na afloop van de les gaan de hoorns weer door het raam naar buiten op de aanhanger. De volgende keer gaan ze ook weer zo naar binnen. Dat scheelt een hoop geloop.
  • 35. De blaaslessen gaan ondertussen steeds door.
  • 36. Steeds twee tegelijk. Kan de ander mooi helpen vasthouden...
  • 37. Het kost wel moeite om een goede toon te krijgen!
  • 38. De eerste hoorn ligt klaar om gelijmd te worden!!
  • 39. Dat lijmen is een klusje voor de leden van de Midwinterhoorngroep.
  • 40. De lijm glad strijken aan de binnenkant kan de maker van de hoorn zelf wel. Een nat doekje aan een draad.
  • 41. Ja, daar is het doekje! Nu kan de gelijmde hoorn drogen.
  • 42. De klemmen zijn eraf. Nu mooi gladschuren met schuurband.
  • 43. Direct na het lijmen met een nat doekje door de hoorn om de lijm glad te strijken.
  • 44. Ja, daar komt het doekje. Terugtrekken maar!
  • 45. Secuur werkje dat lijmen. Liever geen lijm die naar binnen druipt.
  • 46. Met vereende krachten lukt het best.
  • 47. Lijmen maar.
  • 48. Alweer een hoorn gelijmd.
  • 49. Het doekje doet goed z'n werk.
  • 50. Ook bij deze hoorn de lijmkanten glad schuren. De splinters weg en ook de vettigheid van de handen.
  • 51. We hebben geen kwast nodig voor de lijm. Straks misschien wel een schaar...
  • 52. Alweer een hoorn te lijmen. Dus eerst de lijmkanten gladder schuren.
  • 53. Dan weer een streep lijm op één helft van de hoorn. De slangklemmen liggen al klaar in de goede volgorde.
  • 54. Als de klemmen er vastgedraaid op zitten wordt ook in deze hoorn de overtollige lijm aan de binnenkant glad gestreken.
  • 55. Er wordt ondertussen wat afgeschuurd!
  • 56. Je zou er haast een versje bij gaan zingen! Maar glad zullen ze worden!
  • 57. Sommige hoorns zijn weerbarstig. Dan passen de twee helften niet goed op elkaar.
  • 58. Met man en macht wordt de hoorn getemd!
  • 59. Zo'n glibberig draadje aantrekken is niet erg hoor!
  • 60. Het lijkt wel productiewerk vandaag.
  • 61. Er wordt heel wat in elkaar gelijmd.
  • 62. Je lijmt je eigen hoorn.
  • 63. Als jij de helften goed op elkaar houdt dan draai ik de klem aan.
  • 64. De lijmtafel wordt vandaag intensief gebruikt.
  • 65. Ondertussen kunnen er ook nog initialen gebrand worden op de happe.
  • 66. Of ook op de hoorn...
  • 67. Al weer een hoorn in de lijm.
  • 68. Vooruit, nog een hoorn lijmen. Zit het happegat netjes op elkaar?
  • 69. Met zoveel hoorns te lijmen komen we bijna klemmen te kort!
  • 70. Lawaaischoppers! Nee dames, blazen op de hoorn doen we niet tegelijk. Het klinkt ook niet. Samen zingen mag wel....
  • 71. Als de hoorn een keer gelakt is kunnen de biezen er om. Eerst de lengtes afmeten dus.
  • 72. Zo lijkt het al heel anders.
  • 73. Het eerste bandje doen we samen.
  • 74. Nu die eindjes er nog afsnijden.
  • 75. Lakken en drogen.
  • 76. Daar hingen ze netjes te drogen in de pauze.
  • 77. Touw slaan voor het draagkoord.
  • 78. Draaien maar.
  • 79. Het ene eind door de lus trekken aan de andere kant..
  • 80. Hetzelfde nog een keer, maar dan voor de andere kant.
  • 81. De volgende is aan de beurt. Je maakt heel wat meters in de touwslagerij!
  • 82. De laatste hoorns worden nog gelakt.
  • 83. De gereedschapskisten worden gecontroleerd of alles er weer is.
  • 84. Dit is echt de allerlaatste hoorn die nog gelakt wordt!!
  • 85. Het is geen proefwerk, maar we willen wel graag weten wat ze weten over de midwinterhoorn.
  • 86. Alle 16 hoorns op een rijtje.
  • 86. Hoera!!! We zijn klaar!! De sponsorloop kan beginnen wat ons betreft.
  • 87. Een ereboog voor de starters van de sponsorloop die de andere helft van de klas heeft voorbereid.

 

Klaar!